Sa ne oglindim pe noi insine in ceilalti

- Parinte, se poate ca cineva sa incerce sa se vada pe sine asa cum este si sa nu reuseasca?

- Da, caci daca in incercarea aceasta a lui exista mandrie, nu se poate vedea pe sine precum este in realitate. Omul se vede mai bine pe sine atunci cand se oglindeste in altii. Dumnezeu da fiecarui om harisma ce-i trebuie ca sa se ajute, indiferent daca o pune in valoare sau nu. Daca o pune in valoare va ajunge la desavarsire. Si slabiciunile sunt ale noastre; fie ca le-am dobandit din propria noastra neatentie, fie ca le-am mostenit de la parinti, fiecare din noi trebuie sa faca nevointa pentru a se elibera de ele. Pana ne vom elibera, trebuie sa ne oglindim pe noi insine in cusururile celuilalt si sa ne cercetam unde ne aflam. Daca, de pilda, vedem in celalalt o slabiciune, imediat sa spunem: “Ia sa vad, nu cumva o am si eu?”, iar daca o avem, sa ne nevoim sa o taiem.

- Parinte, si daca gandul imi spune ca nu am slabiciunea aceasta, ce sa-i raspund?

- Sa spui: “Eu am altele mai mari; aceasta este foarte mica in comparatie cu ale mele”. Se poate ca uneori slabiciunile tale sa fie mai mici, dar sa ai si mai putine circumstante atenunate. Daca se cerceteaza oricine in felul acesta, vede ca el are cusururi mai mari decat celalalt. Apoi vede si virtutile celuilalt. “Ia sa vad, isi spune, exista in mine aceasta virtute? Nu. Vai, cat sunt de departe de acolo unde trebuia sa ma aflu!” Cel ce lucreaza astfel, de toate se foloseste, se schimba in sensul cel bun si se desavarseste. Se foloseste de sfinti, se foloseste de nevoitori, se foloseste chiar si de oamenii din lume. Pentru ca de ar vedea, de pilda, un mirean care nu se baga in seama pe sine, ca se jertfeste, va spune: “Oare eu am aceasta marime de suflet? Nu o am si mai sunt si om duhovnicesc!” si atunci incearca sa-l imite. Cu totii avem de facut multa treaba. Bunul Dumnezeu pe toate le iconomiseste spre binele nostru intr-un mod intelept.

Cuv. Paisie Aghioritul – Sa ne cunoastem boala noastra

Cele mai vizitate postări

Marian Moise - Acatiste mp3

Poezii extrase din volumul „prin răscrucea timpului”